Sabit Ortodonti Nedir, Nasıl Yapılır?

Sabit Ortodonti; Genel itibariyle sabit ortodonti tedavisi, ortodontik sorunları düzeltmek için arka dişlere “bantlar” veya “tüpler” ve diğer mevcut dişlere “braketler” takılmasını içerir. Bu braketler ve ataşmanlar tedavi bitene kadar diş yüzeyinde bırakılmalıdır, bu yüzden sabit tedavi adı verilen bir tedavi yöntemidir. Dişlere bant ve braketlerle bağlanan kemerli teller ile dişler ideal pozisyonlarına taşınır. Son kullanılan tel muayenede kullanılmışsa başka bir tel ile değiştirilerek tedaviye devam edilir.

Aynı zamanda; sabit ortodonti tedavisi, 11 ila 12 yaş arasındaki daimi dişlere braket ve tellerin takılıp sabitlendiği ve tedavi sırasında çekilmediği bir tedavidir. Her yaştan hasta için ortodontik tedavi şeklinde ilerler. İleride oluşabilecek diş ve çene problemlerini önlemek, mevcut tıkanıklıkları gidermek ve ortodontik tedaviden hızlı sonuç almak için kullanılır.

Sabit Ortodonti Tedavisi

Ortodontistler tedavi sırasında diş, çene ve ağızdaki sorunları düzeltmek için hem sabit hem de hareketli tedavi yöntemlerini ve makineleri kullanırlar. Hareketli ortodontik tedavi genellikle basit vakalarda tercih edilirken, tıkanıklıkların giderilmesinde en etkili yöntem olarak ortodontik tedavi tercih edilmektedir.

Sabit ortodontik tedavi için kullanılan mekanizmalar ancak bir hekim tarafından sökülüp takılabilir. Braketler (metal, porselen, lingual) ve ark telleri, fonksiyonel apareyler, genişleticiler ve takviyeler olarak ayrılan ortodontik apareyler her hasta için özel olarak tasarlanır ve kullanılır.

Sabit diş telleri hem hastalar hem de doktorlar tarafından en etkili ortodontik tedavi olarak önerilmektedir. Ortodontik tedavinin en büyük avantajı kısa sürede tamamlanabilmesidir.

Sabit Ortodonti Tedavisi Neden Yapılır?

Tüm sabit ortodonti tedaviler, dişlerin düzgün bir şekilde hizalanması, çene ve ağız yapısının uygun şekilde şekillendirilmesi için yapılır. Ortodontik tedavi, çocuğunuzun diş gelişimini ve çene pozisyonunu kontrol etmenin en hızlı yoludur.

Bu tedaviler ayrıca diş çürüklerini ve diş eti hastalıklarını önlemek, diş kırıklarını ve travmalarını önlemek, diş kayıplarını önlemek ve ağız hijyenini sağlamak için de kullanılmaktadır. Tedavi süresince yerinde kalan sabit ortodontik apareyler ile dişler istenilen pozisyonlara taşınır.

Aynı zamanda; ortodontik apareyler doktor kontrolünde çıkarılıp takılır ve dişlere takılan braketler ve braketleri birbirine bağlayan ve dişlerin hareketini yönlendiren ark tellerinden oluşur.

Sabit Ortodonti Nasıl Yapılır? Tedavi Aşamaları

Öncelikle sabit ortodonti tedavi uygulanırken hastanın dişlerinin ve çenesinin röntgeni çekilir ve dişlerin konumu ve rahatsızlıkları belirlenir. 11-12 yaşlarında başlanması önerilen

ortodonti, her hasta için özel teknikler kullanılarak yapılır. Sabit tel, braket ve lastikli dişlere uygulanır. Braketler özel bir yapıştırıcı ile dişlere yapıştırılır, bir çubuk ile dişlere sabitlenir ve teller ile sabitlenir. Dişler arasında kuvvet ve gerginlik uygulandıktan sonra dişlerin konumu yavaş yavaş değişir. İstenilen sonuçları elde etmek için braketler aylık olarak düzenli olarak kontrol edilir.

İğne kırılsa veya düşse bile yeni bir iğne ile değiştirilebilir. Hastalar diyetlerini doktorlarının önerdiği şekilde değiştirmelidir. İyi bir ağız hijyeni sağlamak ve dişlerinizi ve sabit diş tellerini darbelerden korumak önemlidir. Ayrıca, sabit ortodonti tedavi için:

• Metal klips
  • Porselen klips
  • Dil ayracı
  • Sabit fonksiyon cihazı
  • Sabit genişleme cihazı
  • Maksiller takviye

Mandibular  gibi güçlendirme cihazı kullanılır. Doktorlar hızlı braket teknikleri, klip braketleri, MBT braketleri, Ross braketleri ve Alexander braketlerini kullanarak etkili yöntemler uygular. Ortodontik tedavi yöntemleri ve cihazları kişiye özel belirlenir. Ancak ortodontistler tarafından en çok şeffaf teller tercih edilmektedir. Çocuklar için renkli teller ve klipsler kullanılarak yapılan eğlenceli bir tedavidir.

Sabit Ortodonti Tedavi Süresi

Ortalama sabit ortodonti tedavi 1 ile 2,5 yıl arasında tamamlanmalıdır. Uygulama ne kadar uzun sürerse, o kadar fazla planlama hatası olur. Tabi ki kişinin diş ve çene yapısındaki bozukluklar kullanım süresini etkiler ancak ortodontist tedavi planında hata yapmaz bu da süreci hızlandırır. Kişiye göre 8 ay veya 2 yılda tamamlanabilir. Bu nedenle dişlerinizde ve çene yapınızda herhangi bir anormallik fark ettiğinizde diş hekimine gitmelisiniz.

Sabit Ortodonti Tedavinin Avantajları

Bu en hızlı ve en kalıcı tedavidir. Hastanın estetik tercihine göre şeffaf veya görünmez olabilir. Sabit diş telleri dar, sarkık maksilla için alan yaratır. Sabit ortodontik tedavi, üst solunum yolu hastalıklarını ortadan kaldırır. Sabit ortodonti ile çene ve dişleriniz sağlıklı ve doğru pozisyonda büyür. Dişler arasındaki boşluklar sağlıklı yollarla doldurulur. Diş kırıklarını ve diş kayıplarını önler. Özellikle çocukluk döneminde dişlerin düzeltilmesini kolaylaştırır. Diğer tel tedavilerine göre ekonomiktir.

Dişleri ve anatomisi uygun olan tüm hastalar için sabit ortodontik apareyler mevcuttur. Ayrıca hastanın isteğine göre malzeme ve renk değişikliği de yapılabilmektedir. Tıkanıklığı gidermenin en etkili yolu olan sabit ortodontik tedavi, hastanın yaşam kalitesini artırır.

Sabit Ortodontik Tedavi Dişlerin Rengini Sarartır Mı?

Tedavi boyunca dişlerinizde tel veya tel bırakırsanız dişlerinizin sararıp sararmayacağı konusunda şüphe duymanız normaldir. Ancak dişlerinize takılan diş telleri ağız sağlığınıza dikkat ederseniz sararma veya çürüklere neden olmaz. Kahve, çay, kola, şarap ve meyve suları gibi renklendirici etkisi olan yiyecek ve içecekleri tüketmek dişlerinizi sararabilir. Diş bakımınızı diş hekiminizin tavsiyelerine göre yaparsanız, sert yiyeceklerden kaçınır ve kontrollere zamanında gelirseniz düzenli ortodonti tedavisi sağlıklı dişlere daha hızlı kavuşmanıza yardımcı olabilir.

Sabit Teller Konuşmayı Etkiler Mi?

Genel kapsamda tedavi öncesi yerleştirilen braketlerin dili etkileyip etkilemediği insanlar için bir soru işaretidir. Özellikle yetişkinler için bu soru işaretinin kaynağı iş ve sosyal hayatta yarattığı etkidir. Pek çok insan, gelecekteki ortodontik cihazların konuşma yeteneklerini etkileyeceğinden endişeleniyor ve bu nedenle ortodontik tedaviden vazgeçiyorlar.

Bu soruyu yanıtlayarak tel terapinin konuşmayı doğrudan etkilemediğini söyleyebiliriz. İşte bu kadar; tel takıldıktan sonra bir hafta boyunca ayar işlemi nedeniyle görüşmede biraz aksama olabilir. Bir hafta sonra bu küçük kusurlar tamamen ortadan kalkacaktır.

Çarpık dişlerin tedavisi; bu ancak braket tedavisi ile sağlanabilir. Bir kişinin sağlıklı bir ağız ve diş yapısına sahip olması için diş teli tedavisi çiğneme ve konuşma bozukluklarını düzeltebilir ve çeşitli hastalıkları önleyebilir. Özetle; ortodontik tedavi konuşmayı etkilemez. Aksine, dil çok daha yumuşak olacaktır. Kabloyu taktıktan sonra bu endişe ortadan kalkar.

Popüler inanışın aksine diş telleri konuşmayı doğrudan etkilemez. Korse takıldıktan yaklaşık bir hafta sonra uyum süreci gerçekleşir. Bu uyum döneminde, düşük diş teli olan hastalar dil bozukluğu yaşayabilir. Ancak sürecin sonunda düşük seviyeli dil bozuklukları bile ortadan kalkar.

Aynı zamanda; teknik, braketleri dişlerin arkasına yapıştırır, bu da tedavinin erken evrelerinde geçici olarak hafif stimülasyona ve konuşma bozukluğuna neden olabilir. Braketler dile bakan tarafta olduğu için erken dönemde konuşmaya hafif bir etkisi olur ancak hastalar 1-2 hafta içinde normal konuşmasına dönebilir.

Sabit Ortodontik Tedavi Dişlerimi Çürütür Mü?

Günümüzde sabit ortodonti alanında en çok tercih edilen yöntem tedavidir. Bu tedavi ile sabit kalan diş telleri vardır. Diş teli taksanız bile çürükler olmaz. Ancak, bunun dikkat gerektirdiği durumlar vardır. Braket yerinde kaldığı için, korsenin etrafında yemek artıkları bulabilirsiniz.

Bu durumda temizliği ihmal etmek diş çürümesine yol açacaktır. Bu nedenle, her zaman belirtilenden daha dikkatli olun. Diş hekiminizin önerdiği aralıklarla dişlerinizi fırçalar ve gerekli kontrolleri yaparsanız çürük oluşmaz.

Diş Hareketine Göre Nasıl Şeffaf Plaklar Üretiliyor?

Genel olarak sabit ortodonti tedavi denilince akla ilk gelen ortodontik cihazdır. Diş yapısındaki küçük veya orta dereceli diş kusurlarını düzeltmek için şeffaf plak kullanılır. Net yapıları nedeniyle metal tokalardan daha az fark edilirler. Bu şekilde, kişinin nasıl göründüğü umurlarında olmaz.

Şeffaf plak oluşturulurken doktor hastanın ağız ölçüsünü ölçmelidir. Ölçüler diş yapısı değerlendirilerek bilgisayar ortamına yüklenir. Diş hareket potansiyeli diş hekimi tarafından belirlenir ve sanal ortamdaki hareket net bir plak oluşturur.

Diş hareketindeki değişiklikleri dikkate alan kişiselleştirilmiş bir plak oluşturun. Dişlerinizin yapısına uygun olarak yapılan plakların düzenli kullanımı diş problemlerini önlemeye yardımcı olabilir. Şeffaf plak uygun aralıklarla değiştirilerek dişlerin hareketine göre çoğaltılması mümkündür.

Diş Braketleri

Bu yapılar tel takan kişinin dişlerine tutunan farklı yapılardır. Metal, seramik ve Damon, braket tiplerinden sadece birkaçıdır. Dişlerinizin yapısına ve durumuna göre braket seçin. Dişlerin arkasına takılan ve içte olduğu için görülemeyen braketlere lingual braket denir. Seramik olanlar ise şeffaf bir yapıya sahiptir ve genellikle estetik olarak hoştur.

Kelepçeler sayesinde sürtünme en aza indirilir ve beklenen tedavi sonuçlarına kısa sürede ulaşılır. Diş teli tedavisi için deneyimli bir ortodontistle görüşülmelidir. Farklı renk seçenekleri ile tercih ettiğiniz sabit ortodonti bulabilirsiniz.

Sabit Ortodonti Tedavisi Fiyatları 2023

Genel kapsamda sabit ortodonti tedavi için sabit ücret, seçilen malzemenin özelliklerine bağlıdır. Çoğu hasta metal tel tedavisini daha ekonomik olduğu için tercih etmektedir. Şeffaf teller ve plakalar pahalı uygulamalardır.

Sabit diş teli fiyatları ayrıca renkli braket mi yoksa diş eti mi, ağız içi çene apareyleri ve diğer diş prosedürlerinin kullanılmasına bağlıdır. Çenenin büyüklüğüne ve yaşına, diş problemlerine ve ameliyat gerekip gerekmediğine de bağlıdır. Sabit ortodonti tedavisi fiyatları 2023 hakkında bilgi almak için bizlere hemen ulaşabilirsiniz.